27 April 2008

EMPAYAR ANIMASI ASIA ...Reborn!

Komfem...! Tak semua orang Malaysia tahu pasal animasi negara jiran kita. Misalnya negara Filipina... err... pernah dengar Philipine Animation Studio Inc. (PASI) yang turut terlibat ngan projek pembikinan animasi karakter Dato Lat... Kampung Boy. Diorang pun dah lama gak mempergiatkan industri pembikinan animasi diorg... cuma korang je tak nak ambik tahu (yg ambik tahu... takpe). Selalunya aku bagi poin kat animasi Jepun atau Amerika sebagai contoh... sebab rujukannya lebih banyak, pelbagai dan advance. Tapi... cam tak berapa berkesan la kaedah yg aku gunakan. Dah la tak berkesan... ada plak sampai emosional ntah pape ntah salahkan aku plak. Kitorang nak bagi semangat je.

Jadi... aku nak tunjukkan contoh video animasi negara jiran kita samada dari segi sentuhan idea, pengaruh/influence, manipulasi kesan khas atau gaya dan kaedah kerja pembikinan animasi seperti dipraktikkan kat Amerika dan Jepun nun. Diorang dulu pun cam kita gak... belajar dan terus dewasa mengikut permintaan pasaran dan kehendak golongan sasaran. Video tu... boleh gak dijadikan sebagai rujukan atau panduan untuk korang. Mana la tau... kot-kot ada kalangan korang ada pendam cita-cita nak jadi barisan animator profesional Malaysia barangkali. Hmm... kalo contoh video animasi tu pun masih gak tak bleh nak terima. Aku pun dah tak bleh nak tolong lagi dah.

Ahh... layan aje la video kat bawah ni...


video
Produk studio ArtFarm Asia - Filipina. Eh! Apasal ada animasi
Malaysia plak dalam tu? Hoho... tau takpe.


video
Filipina: Filem animasi URDUJA... rekaan
karakter mirip ala-ala Walt Disney.


video
Thailand: Cel-Shading... atau Toon Shading... atau apa-apa aje la
istilahnya... digunakan dalam pembikinan animasi NAK.


video
Filipina: Karakter hero animasi DAYO mirip sorang karakter
dalam animasi Anak-Anak Sidek

video
China: STORM RIDER a.k.a Pedang Setiawan...
mesti
korang dah tau -kan. Bagi yang tak tahu... sekali pandang cam animasi
buatan Jepun... sebenarnya bukan. Cara pembikinan je sama.


Huh! Taraf international tu. Sebenarnya banyak lagi animasi buatan Asia... tapi... tak larat la aku nak tunjukkan semua kat sini. Kalau betul korang berminat nak tahu... cuba berusaha cari dulu. Kalau tak jumpa... takpe... janji korang tau diorang boleh bikin. Mesti ada yg akan tanya aku lagi ni... "apasal tak letak contoh video dari Malaysia?" Come on la... korang duduk kat Malaysia... baca suratkhabar Malaysia... takkan la itu pun aku nak bagi tahu juga. Ishh!

Amacam... ada rasa cam nak bersaing ngan diorang cara sihat ke tak. Semangat dah tengah membara tu... takkan takde kot... HUHU! No more alasan. Akhir kata... terima kasih kerana menonton-desu! ("-_-)


p.s:
Agak-agak korang... animasi diorang tu masuk Malaysia ke tak? Sebab... memang susah betul aku jumpa... filem diorang tayang kat panggung Malaysia.

4 comments:

sbent019 said...

huuuuih... besh ar ade kawan rajin godek cam kau nih nas... macam2 maklumat aku dapat... tapi aku terinduuuuu sesangat nak tinguk balik cite katun sangkancil ngan kekura yg penah kuar kat tv dulu.. kalau nkau bubuh kat blog kau nih pon ok gak nas... hngeee....

aMeir said...

Kalau nak tengok cerita animasi kancil yang dulu-dulu tu. klik:

http://www.youtube.com/watch?v=pkUsnUUK7Fw&feature=related

sbent019 said...

ha ha..trimakasih amir...simple je kan kartun tu tapi padat!

aMeir said...

tengok jugalah kartun lain di www.animationpromotion.blogspot.com
www.homeworkstudio.blogspot.com