16 December 2007

Ko Minat Pengakap Ke?

Soalan... "ko minat pengakap ke?" nak kata minat... hmm... cuba try tanya brader Gayour... apasal dia suka buat kartun ada elemen rock dlm karya beliau. Korang tengok la kartun Mat Rock Cintan (majalah g3) ...sama ROCK mcm brader Gayour gak -kan. Mungkin jawapan yg bakal brader Gayour akan jawab mesti sama alasannya dgn aku... hmm... of course laaa... pendekatan aku dgn brader mestilah berbeza... tak la 100% sama. Menjawab persoalan tu kengkadang meletihkan juga utk aku explain one by one.

3 Budak Baek Inc. versi terawal ni. Masa memula aku tayang work ni kat teman
sekerja... kecoh giler... macam ala-ala kejutan budaya gitu.


Marah? Eh! Tak... aku tak marah... serius... tak marah la... polis pun tak marah -kannn. Aku suka teramat... cuma... aku agak janggal skit sbb perlu ulang2 cakap perkara yg sama... itu je. Contoh la... tiap kali aku gi curi tulang (melepak lerrr... bukan pegi mencuri tulang ikan... ish!) hohoho... mesti ditanya "ko minat pengakap ke?". Akceli aa... aku sikit bangga la juga sbb masih ada orang perasan kewujudan karya 3 Budak Baek yg seriously... takde la BEST sangat pun... dan sbg menghargai jasa baek diorang... at least aku jawab gak pertanyaan tu dgn seikhlas hati.

Tahun terakhir zaman kegemilangan aku bersama diorang
sebelum melanjutkan pelajaran kat UiTM Shah Alam dlm. tahun 1999.



Sebelum meneruskan hujah-hujah aku... terlebih dahulu aku nak ucapkan jutaan terima kasih kepada sesape je yg kirim mesej peribadi dan juga email bertanyakan isu yg dibangkitkan... rasanyer korang dah dapat kot jawapannya... dan... tidak dilupakan juga kpd rakan-rakan sekerja yg masih sudi bertanya aku pasal tu... walopun pada hakikatnya korang sebenarnya takde idea -kannn nak berbual ngan aku... sbb tu terpiki idea nak mulakan topik pasal tu... HAHAHA... maaf... maaf... aku bergurau je... joking-joking oneli laaa.... OK... peace.

OK la... masa tu... *imbas kembali* tetiba aku dihampiri bos... terus dia ckp kat aku cenggini tau... "makaihhhhh... lawa giler lukisan koooo... fuyohhh... best siottt...!!" (ok la... ok la... memula bos wat muka ceria dulu... pastu...) "ko bikin 1 page loose boleh!" (tetiba plak muka ceria bos bertukar jadik serius... pergh!). Demi berkhidmat utk sidang editorial... aku hentam buat dulu... dlm otak aku terfikir pasal pengakap je sbb aku pernah cite pasal idea aku ni kat brader Hj. YO (pangkat HAJI tau!) yg aku konon2 nak bikin ilustrasi bergambar pasal detik2 menceriakan ketika zaman aktif berpengakap aku bersama rakan2 seperjuangan yg bakal ditulis oleh adik aku sendiri.

Manusia dlm foto kat belah kiri skali tu... tu bukan geng kitorang aa... dia tu musuh
paling mengerunkan... tetiba lak wat lawatan tidak rasmi ke skolah kitorang.


Kenapa Pengakap?
TAK LOGIK utk aku katakan... kalo aku la satu-satunya staf dlm jabatan editorial aku yg pernah join persatuan pengakap suatu ketika dulu. Seriously... setakat ni yg aku tahu... maksud aku kartunis yg sudi menceritakan pengalaman diorang seperti brader Gayour dan juga sorang manusia yg perasan baik... iaitu Aan Budak Baik... HUHU... jgn marah Aan... gurau je. Thanks both of u... at least ada gak yg sudi kongsikan ngan aku walopun dah tak aktif sejak2 dah berkerjaya tetap ni. Masa diorang cite tu... aku agak teruja juga la pabila mendengar kisah pengalaman diorang... yg paling best... brader Gayour. Tak caya meh?! Silalah bercerita dgn beliau.

Berbanding diorang... aku berpengakap sejak dibangku skolah lagi... aku dah obses pasal persatuan unik tu sejak dari darjah 5 hinggalah tamat tingkatan 6. Obses tu bukan maksud aku... join sbb best je (konon2 bleh ngurat awek la tu... cis... tu semua tahyul la... karut!). Tapi... aku nak jadik sorang Best Of The Best di kalangan diorang. Aktif giler masa tu tau... aku studi pasal selok-belok berpengakap la... jadi ahli majlis tingkap la... projek itu... projek ini... proposal itu... proposal ini... camping itu... camping ini... la. Korang jgn sangka aktif tu maknanya aku telah lalai dgn pendidikan aa... aktif2 pun... still sambung belajar kat universiti juga apa... dulu exam score terus dapat duit free dari PIBG skolah... pengetua lak asyik cakap I dun believe it pasal aku bleh score... HUH!

Foto kiri... aku berjaya meracun pemikiran sorang budak form 6 join
team aku
. Foto kanan... aku bersama cikgu feveret kitorang. Dulu insignia kaler merah...
pastu... tuka insignia kaler biru la pulak.



Pastu... ketika aku melanjutkan pelajaran ke UiTM... persatuan tu tak wujud pun kat sana... senang ckp... takde lerrr... so... semangat aku untuk berpengakap terpaksalah dilupakan saja... gaaa... *tergamang seketika*. Setelah 4 tahun belajar dan selebihnya bekerja mencari rezeki... setiap kali aku buka album memori cinta luka aku tu... teringat balik kenangan manis suasana suka duka... kelakar tahap kurang ajar pun ada gak... dan juga ceria gumbira ketika bersama diorang.

Sempat juga aku join perkhemahan Pengakap peringkat bahagian utk kali terakhir...
...pastu... bye-bye kengkawan. UiTM memanggil aku!


Sooo... ikutkan hati... aku cadang memula nak bikin buku novel grafik la kononnya... ala-ala biografi la katakan. Dan-dan la plak aku bikin kartun pasal tu utk g3. Takpe la... alang-alang aku dah tahu pasal tu... lebih baik aku teruskan dari bawah dulu dan senang utk aku bikin. Lagi satu... aku suka karakter pakai uniform ni... mungkin itulah juga antara faktor aku wujudkan 3 Budak Baek sbg pilihan tema aku. Best tak best... belakang cerita... -kan.

Adakah itu sebab minat? TAK la... mungkin naluri je kot (^_^")
OK then... itu je la coretan utk hari ni... jya-ne!

5 comments:

sbent019 said...

nas..aku pun minat pengakap gak..
eh tak tak..aku minat awek pengakap yang kat gambar tu...errr... die dah kawin ker nas...:P

Anonymous said...

uiiii nazri...lama aku x dengar citer pasal ko...alih2 ko wat blog pasal kenang kita lu...tim 4 batu masih ujug la cuma tinggal aku ngan gandi ja...aku alu - alukan ko join balik walau pun dalam dunia internet ja...ayub pun dah bg persetujuan untuk joint balik...kalau xda apa2 jumpa kita kat jamboree melaka thn ni...cu d sana......

suardi....

Nas-Aguri said...

Hohooo... Suardi eh. Camana lak ko bleh terjumpa blog aKO ni. Tak tau lagi nak join ke idak lagi. Ada rezeki... kita bertemu kembali. Hmmm... kirim salam sekali kat Gandi dan Ayob. Lama giler tak jumpa diorang.

Anonymous said...

hoho abg nazri rupanya.da jd kartunis.xsangka.cita budak pengakap mmg best! suka! rindunya mo scout d bopot tgk blog nih.

esah adik aza@noraizah.

Pen said...

salam pengakap,saya tertarik dengan lukisan pengakap anda,saya ingin menghubungi sedara untuk berbincang dengan penerbitan majalah pengakap malaysia.No.tangan saya:
celcom_6539918